Przypominamy i informujemy, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 733 z późn. zm.) każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych – z przedsiębiorcą, wpisanym do rejestru działalności regulowanej. Koszty oraz częstotliwość odbioru odpadów zależą od podpisanej umowy z wybraną firmą. Umowa ta musi mieć charakter pisemny.
W związku z powyższym przedsiębiorcy z terenu naszej gminy powinni do 10 października dostarczyć do Urzędu Gminy w Łososinie Dolnej, pok. 17 na parterze, kopie umów wraz z dowodami uregulowania opłaty za odbiór odpadów za okres od 01.01.2025 r. do 31.08.2025 r.
Obowiązek ten dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne.
Dotyczy to: szkół, przedszkoli, sklepów, biur, lokali gastronomicznych, banków, poczty, wszystkich innych jednostek usługowych, obiektów produkcyjnych, zakładów usługowych i handlowych, obiektów hotelarskich, prowadzących wynajem prywatnych pokoi i kwater, gabinetów lekarskich, warsztatów, rzemiosła, w tym fryzjerstwa, kosmetyki, krawiectwa itp.
Przypominamy, iż niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami komunalnymi z działalności gospodarczej.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części, tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
- uiszczać do gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją;
- zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów spoczywa na właścicielu lokalu, chyba że zapisy umowy najmu lokalu stanowią inaczej.
Brak umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz brak opłat za te usługi skutkować będzie:
- nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 733 z późn. zm.);
- wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną, na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 733 z późn.zm.).
Zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy, postępowanie w sprawach, o których mowa powyżej, toczyć się będzie według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.