Przejdź do stopki

Wspomnienia z wakacji w Łubiance

wyświetleń: 485

Treść

„Wakacje, znów będą wakacje.
Na pewno masz rację, będą wakacje,  wakacje będą znów…”

Chciałaby pewnie powiedzieć młodzież i dzieci wycieczki organizowanej przez Urząd Gminy w Łososinie Dolnej. Wycieczka trwała od 23.06.2019 r. do 29.06.2019 r. Odpoczywaliśmy w województwie kujawsko - pomorskim w Gminie Łubianka, w pięknej odnowionej szkole w Pigży.
W niedzielę 23.06.2019 r. w słoneczny poranek zebraliśmy się wszyscy na placu przed szkołą w Łososinie Dolnej. Do Łubianki wyruszyliśmy autokarem o godz. 8:00. Droga minęła szybko. Na miejscu bardzo sympatycznie powitała nas Pani Dyrektor mgr Małgorzata Cieślik i pracownicy obsługi. Do obiadokolacji mieliśmy czas na zagospodarowanie w salach. W tym dniu zapoznaliśmy się z regulaminem wycieczki i zasadami panującymi w szkole. Na terenie szkoły były boiska sportowe (do piłki nożnej, siatkówki, koszykówki) stoły do tenisa  i wiele innych atrakcji.

Następnego dnia, ze słodkich odmętów snu o godzinie 4:00 wyrwał nas bezlitosny gwizdek pani  Bożeny Michalak oraz nawoływania wychowawczyń. Dla niektórych było to ciężkie przeżycie. Tego dnia wyruszyliśmy na wycieczkę autokarową na Hel, gdzie zwiedziliśmy fokarium. Następnie trzy godziny spędziliśmy na plaży kąpiąc się w morzu. Po zabawach w morzu wyruszyliśmy do Gdyni, gdzie zobaczyliśmy dwa potężne statki Dar Pomorza i Błyskawicę.

Kolejnym punktem zwiedzania było Westerplatte w Gdańsku. Wracając do Łubianki nie omieszkaliśmy zobaczyć zamek krzyżacki w Malborku, który zrobił na nas niesamowite wrażenie. Do szkoły dotarliśmy na 23:20, gdzie zjedliśmy przepyszną obiadokolację.
Wyjeżdzający na wycieczkę realizują we własnym zakresie tygodniowy program wakacyjny. Opiekunowie i młodzież jeden dzień specjalnie rezerwują dla Pana Wójta Gminy Jerzego Zająkały, który osobiście prezentuje najważniejsze informacje o Gminie życząc udanego i bezpiecznego odpoczynku oraz  organizuje na ten dzień czas wolny.

Tego dnia, wraz z przedstawicielem Urzędu Gminy - Panią Anią, zwiedziliśmy gotycki zamek krzyżacki w Bierzgłowie, wzniesiony w latach 1270–1305 w miejscu wcześniejszego grodu z 1260 r., zniszczonego przez Litwinów w roku 1263. Początkowo siedziba komturów bierzgłowskich; wielokrotnie niszczony i odbudowywany; w latach 1475–1840 własność rady miejskiej Torunia, odbudowywany w stylu neogotyckim w roku 1860, na początku XX wieku i w okresie międzywojennym. Następnie pojechaliśmy do Torunia. Po ok. 30 minutach dotarliśmy na nadwiślański parking. Tam zwiedzaliśmy zabytki tego przepięknego miasta. Dowiedzieliśmy się różnych rzeczy o historii Torunia.

W Muzeum Piernika każdy z nas zrobił swój własny ozdobny piernik, następnie spacerowaliśmy po pięknej toruńskiej starówce. Nie omieszkaliśmy poczynić piernikowych zakupów. Podczas spaceru zatrzymaliśmy się również w pobliskiej lodziarni, a następnie poszliśmy do manufaktury toruńskiej, gdzie oglądaliśmy pokaz wyrobów cukierków i lizaków. Po obiedzie udaliśmy się na zasłużony wypoczynek nad jezioro w Zalesiu.

Kolejna nasza wyprawa to wycieczka do Biskupina i Kruszwicy. Biskupin to bardzo ciekawe miejsce pięknie położone nad Jeziorem Biskupińskim. Na półwyspie tego jeziora znajduje się osada obronna związana z ludnością kultury łużyckiej, założona ok. roku 740 p.n.e. Jest to największa w Europie ekspozycja osady warownej z początku epoki żelaza. Na pierwotnej wyspie powstała osada, którą w czasie największego rozkwitu mogło zamieszkiwać od 900 do 1200 osób. Wyspa otoczona jest falochronem (ok. 30000 pali drewnianych wbitych w dno jeziora pod kątem 45%) oraz wałem drewnianym o wysokości 6 m, wypełnionym kamieniami i piaskiem. To wszystko mogliśmy zobaczyć!

Do osady prowadziła brama wjazdowa, a wewnątrz znajdowała się ulica okrężna oraz ulice poprzeczne, wzdłuż których usytuowano 13 rzędów drewnianych domów, zbudowanych w technice sumikowo-łątkowej. Ludność osady zajmowała się uprawą roli, hodowlą, rybołówstwem, myślistwem i zbieractwem. Osada została odkryta w 1933 roku przez Walentego Szwajcera. Z biegiem lat zbadano to zaskakujące znalezisko archeologiczne oraz zrekonstruowano osadę. Powstało również muzeum, a wiele lat później – ze środków unijnych stworzono replikę osady wczesnopiastowskiej. Dla nas interesujące były różnorodne pokazy dawnych potraw. Można było obejrzeć stoiska z wikliną, miodem, papierem czerpanym i różnorodną biżuterią. Gospodarze witali nas w strojach z dawnych epok i tworzyli niepowtarzalną atmosferę. Można było przez chwilę poczuć się mieszkańcem średniowiecznej osady, gdzie wyrabia się chleb, zbiera miód, tka ubrania, wyrabia narzędzia u kowala lub stolarza, albo piecze w prymitywnych piecach.

W drodze powrotnej udaliśmy się do Kruszwicy, gdzie płynęliśmy statkiem „Rusałka” po jeziorze Gopło. Następnie podeszliśmy pod Mysią Wieżę. Po powrocie do szkoły i zjedzeniu obiadokolacji odbyła się dyskoteka.

Kolejny dzień młodzież spędziła w Solcu Kujawskim. Celem wycieczki było zwiedzanie pawilonu paleontologicznego i Jura Parku, poznanie prehistorycznego świata dinozaurów, dostrzeżenie zmienności gatunków, poszerzenie zakresu zainteresowań dzieci. Dzieci  i młodzież odbyły spacer wśród prehistorycznych stworzeń po specjalnie przygotowanej ścieżce edukacyjnej przedstawiającej poszczególne okresy ery dinozaurów. Wzdłuż trasy rozmieszczone zostały rekonstrukcje dinozaurów w naturalnych rozmiarach oraz liczne foto-realistyczne plansze przedstawiające środowiska roślinne. Spacer pozwolił uczestnikom uzmysłowić sobie różnorodność i niesamowitość tego zaginionego już świata. Zwiedziliśmy również Muzeum Ziemi, gdzie mogliśmy zobaczyć skamieniałości oraz wiarygodne rekonstrukcje prehistorycznych zwierząt. Wycieczkowicze w archiwum Ziemi mogli obejrzeć wymodelowane środowisko morskie sprzed wielu milionów lat. Na szczególna uwagę zasługiwała część ekspozycji poświęcona poszczególnym odkryciom paleontologicznym. Byliśmy również w kinie 5D.  Na samym końcu naszego pobytu dzieci miały możliwość skorzystania z placu zabaw oraz z parku rozrywki mieszczącego się na terenie Jura Parku. Szczególną atrakcją, była przejażdżka kolorową dżdżownicą i statkiem.

W drodze powrotnej odwiedziliśmy Ciechocinek, gdzie zobaczyliśmy Grzybka solnego, Tężnie solne oraz przepiękne dywany kwiatowe. Po powrocie do szkoły udaliśmy się na plac zabaw i kompleks sportowy, gdzie każdy mógł skorzystać z różnych atrakcji.

Przedostatni dzień spędziliśmy w Licheniu. Celem wycieczki było zwiedzenie Bazyliki, Golgoty oraz innych zabytków Lichenia. Wszyscy byliśmy pod olbrzymim wrażeniem ogromu Sanktuarium. Po intensywnym pobycie w Licheniu udaliśmy się do galerii w Toruniu, gdzie poszliśmy do kina na film pt:”Sekretne życie domowych zwierzaków 2”. Po powrocie do szkoły rozpoczęliśmy pakowanie bagaży.
W ostatnim dniu wstaliśmy bardzo wcześnie. Po zjedzeniu pysznego śniadania i otrzymaniu prowiantu na drogę dzieci i młodzież udali się autokarem do Łososiny Dolnej. Każdy z łezką w oku wspominał wspaniałe chwile spędzone w Gminie Łubianka.

O godzinie 16.15 szczęśliwie dojechaliśmy do Łososiny Dolnej, gdzie czekali stęsknieni rodzice i rodzeństwo.

Uczestnicy wycieczki wraz z kadrą dziękują Panu Andrzejowi Romankowi Wójtowi Gminy Łososina Dolna za umożliwienie wyjazdu do Gminy Łubianka i przeżycie wspaniałych chwil i przygód w grupie koleżanek i kolegów.